הסוד טמון באנשים מורטון מנדל טיפים לניהול במציאות משתנה

מאת:

אברהם אייזן – בעל תואר מוסמך במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית.  בוגר בית הספר תפנית בייעוץ ארגוני. בעל 15 שנות ניסיון בניהול והובלת פרויקטים חוצי מגזרים

אברהם-אייזן.png
מורטון מנדל-2

שתפו את הפוסט:

מורטון מנדל-הסוד טמון באנשים-כריכה
 

מורטון מנדל ידוע כפילנתרופ ששמו מעטר לא מעט בניינים ברחבי ישראל. אולם מנדל לא ירש את הונו אלא צבר אותו בשתי ידיו יחד עם אחיו. בספרו , הסוד
טמון באנשים על ניהול ומנהיגות
(ידיעות אחרונות, 2014) הוא מספר על דרכו ונותן טיפים למנהלים הרוצים ללכת בדרכו.

מורטון מנדל, מתעלה מעבר לקלישאות וסיפורי הצלחה השזורים זה בזה 

הספר, הסוד טמון באנשים, אינו בנוי כביוגרפיה המתארת את חייו של הגיבור דרך שורה של תחנות עיקריות הפרוסות על ציר הזמן. אלא המחבר בחר בנתיב אחר המבוסס על תובנות ניהוליות שמנדל אסף וזיקק לאורך השנים בהם הפך את העסק המשפחתי שלו לאימפריה כלכלית השווה שלושה מיליארד דולר (3,000 מיליון!). תובנותיו של מנדל מציגות איש עסקים המשתית את עשייתו הכלכלית והחברתית על שאיפה למצויינות, יכולת אינטלקטואלית מרשימה, יושרה, שקיפות, ערכים, זיהוי צרכים וכמובן גולת הכותרת של תפיסתו המוצגת גם בשמו של הספר: האנשים ויכולותיהם. השמת הדגש על האדם העובד ויכולותיו מהוות משב רוח מרענן בתקופה בה בעלי הון רבים רואים בעובדים משאב מתכלה שניתן להשתמש בו ולזרוק כלאחר יד. עידן בו ההשתעבדות לשוק ההון ולשורת הרווח הצפוי למשקיעים הובילה בעלי הון ליצור מינופים, מיזוגים ותעלולים חשבונאיים (כדוגמת פירמידות שליטה) שאין להם  כל קשר לעובדים ולמעשה מנתקים את הקשר בין ביצועים ויכולות לבין תגמול.

מורטון מנדל מציב ערכים במרכזו של השיח הכלכלי

הקריאה בספרו של מורטון מנדל הנחשב לאחד מהמובילים בדור הישן של תעשיינים המתמקדים בעובדים, במוצר ובלקוחות ופחות בשווקי ההון מביאה עמה שיח אחר ומעורר מחשבה. סיפוריו האישיים הפזורים לאורך הסיפור רצופים בהיגיון בריא ומדי פעם מצליחים אף לעורר השראה ואמונה ביכולותיו של האדם לשנות את המציאות הסובבת אותו. מנהלים ויזמים חברתיים יוכלו למצוא בספר תובנות רבות הקשורות לניהול מוקפד ומקצועי, לבניית מיקוד עסקי, לחשיבותה של למידת עמיתים, לבניית סביבת עבודה נעימה ומזמנת. הסיפורים בהם משולבות תובנות אלו מסייעות בהפנמת המסרים הניהוליים והצבתם בהקשר מזמין ולא מאיים. יחד עם זאת, שאלות המפתח עימם רוצה המחבר להתמודד נשארות עמומות ובלתי נגישות. בסוף הקריאה לא הצלחתי לגבש תפיסה בהירה בדבר דמותם האיכותית של אותם המצוינים אותם חפץ מנדל לטפח.

חמשת התבחינים להצלחה- המודל של מורטון  מנדל לניהול מיטיבי

1. עוצמת אש אינטלקטואלית.
2. ערכים.
3. להט.
4. מוסר עבודה.
5. ניסיון. 

מעניין שדווקא חמשת התבחינים הללו זכו אצל מנדל להבלטה, בעיקר בעידן בו מדברים על ריבוי ורב תרבותיות המקשים על זיהויים של ערכים ויכולות חד ממדיות. בנקודה זו התפיסה השמרנית שהוא מייצג המכירה בפירמידה של ערכים וביכולות מוחלטות מהווה משב רוח מרענן בשיח הניהולי. 
פיתוח עובדים לא יכול להתקיים כאירוע חד פעמי אלא כחלק מהתרבות הארגונית המחלחלת בכל שדרות הארגון. השינוי צריך לבוא לידי ביטוי החל משלב גיוס העובדים, תהליכי המיון, ההכשרה ואף סיום ההעסקה. בכל אחד מהשלבים תבחינים אלו צריכים לבוא לידי ביטוי. בעידן בו העובדים ציניים ושבעים מהבטחות ומילים ריקות, ההנחלה האותנטית של הערכים הללו היא האתגר הניהולי הניצב בפני שדרת הניהול של הארגון.
לפיתוח הון אנושי בארגונים ועמותות, לחצו כאן.

הצלחה יכולת נרכשת או יכולת מולדת?

לאורך הספר מוצגות שוב ושוב דמויות שללא כל קשר למחבר היו מצליחות (טייסים, אנשי עסקים מוצלחים, פרופסורים). אולם גדולתו של מנדל הייתה ביכולת לאתר ולקבץ אותם ולתת להם כלים חומריים למיצוי יכולותיהם. לדעתי זו נקודת הכשל המרכזית בספר ובערכים המועלים בו משום שהוא מחזק את התפיסה של שלטון בעלי המעמד והיכולת ופחות מעודד ניעות חברתית והשקעה כנה בבעלי הפוטנציאל. 

יאמר לזכותו של מנדל שבפעולותיו החברתיות הוא דווקא פעל לטובת חיזוק הניעות החברתי, וראיית המגוון האזרחי כביטוי לעוצמה חברתית. כך בין כותלי המוסד שנקרא על שמו פעלו יחדיו: חרדים, ערבים, יהודים חילונים, דתיים לאומיים ודרוזים. ערב רב של תרבויות ומחשבות שמאוחדים בדבר אחד, השאיפה לחולל שינוי בעולם מתוך שאיפה למצוינות.

הצורך בהתאמה לשיח הישראלי

כמה מילים על ההיבט הצורני של החיבור, מבחינה שיווקית טוב עשתה הוצאת ידיעות אחרונות בכך שהוציאה את הספר לאור בכריכה קשה ובדפים עבים במיוחד. הדבר מקנה לספר מעמד של ספר למנהלים בכירים היכולים לתת אותו בגאווה לעובדיהם. בכך שכל פרק עומד בנפרד  ניתנת הזדמנות לקורא לקרוא את הספר במנות קטנות ובהפסקות, ולכן זהו ספר שיכול להיות חבר טוב לנסיעות עסקים. על אף ההשקעה הרבה בעימוד ובעיצוב נראה שבמלאכת התרגום והעריכה דווקא חסכה ההוצאה,ועל כן כמו בספרי ניהול רבים מתורגמים בספר מושגים מעולם הניהול והעסקים ללא התאמתם לשיח הישראלי. מושגים צורמים ועילגים כגון: לעשות את העבודה, לעשות כסף,
שחקו מעולה ועוצמת אש אינטלקטואלית פוגמים בהנאה שבקריאה וברמתו של הספר וחבל.

הסוד טמון באנשים- ספר ניהול מומלץ למנהלים חדשים וותיקים

הספר מעניין שמצד אחד גדוש בתובנות וסיפורים אך מאידך כתוב בשפה נגישה המאפשרת למגוון רחב של אנשים ליהנות מקריאתו. בספר יש שילוב נכון בין תובנות מקצועיות לבין תובנות על מערכות יחסים,
ערכים וחברה. שילוב זה  מראה את הקשר המצוי  שבין מבנה האישיותי לבין התנהלות עסקית. ובכך הוא מאפשר לקורא שאינו איש עסקים למצוא את היבטים הרלוונטיים לחייו.
אין לי ספק שספר זה הרצוף באופטימיות ואמונה בחברה ובסדר הקיים, יעטר טקסי סיום רבים של מנהלי מוסדות חינוך, קציני צבא ומנהלים בשוק הפרטי.

לאחר קריאתו של הספר רכשתי מספר עותקים וחילקתי אותם בהנאה רבה למנהלות בארגון בו אני עובד. חשתי שהתובנות שהושגו בעמל בזירה העסקית של מכירת חלקי חילוף, יכולות להיות רלוונטיות גם למגזר החברתי בו אני עובד. אני לא מכיר ספרים רבים שעוסקים בניהול שמצליחים בצורה כה מיטבית לחצות בין מגזרים ולהקנות לקוראים תובנות הרלוונטיות לעולמם המקצועי

מורטון מנדל, הסוד טמון באנשים- על ניהול ומנהיגות, ידיעות אחרונות, 2014

Morton L. Mandel with John A. Byrne, It's all about who you hire and how they lead and other essential advice from a self-made leaser. 

רישום לניוזלטר

הירשמו לקבלת המלצות וביקורות על פודקאסטים, סדרות וספרים.
לא יותר ממייל בחודש

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

מילות פתיחה

לרגל יום הולדתי העשרים ושמונה החלטתי להתחיל לכתוב יומן קריאה, שבו אתעד את הספרים אותם אני קורא. עבורי ספר איננו רק אוגדן של מילים המתרקמות

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *