ניר ברעם חושף את מערכי הכוח של העולם החדש

מאת:

אברהם אייזן – בעל תואר מוסמך במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית.  בוגר בית הספר תפנית בייעוץ ארגוני. בעל 15 שנות ניסיון בניהול והובלת פרויקטים חוצי מגזרים

אברהם-אייזן.png
zel_olam-1-.jpg

שתפו את הפוסט:

ניר ברעם צל עולם כריכה קדמית
ניר ברעם- צל עולם
ניר ברעם שייך לסופרים המצליחים להוציא מתחת לידיהם ספרים שאינם מאבדים מעוקצם לאורך השנים, ספרים המצליחים במיומנות לתפוס משהו מרוח התקופה, מהלכי הרוח של העידן בו הם נכתבו. לקטגוריה משובחת זו משתייך  הספר, צל עולם. המצליח לספר את תחושת חוסר האונים של צעירים בעולם בו אין להם עליו שליטה, על כוחן של הרשתות החברתיות ועל סבך האינטרסים המסתתרים מאחורי מהלכי דמוקרטיזציה שמובילה ארה"ב מדרום אמריקה ועד לאפריקה. אני ממליץ לקרוא את ספרו יחד עם  קיצור תולדות הניאו ליברליזם, ועם הסרט להציל את הקפיטליזם המשודר בנטלפיקס. השילוב בין השלושה יפתח בפניכם עולם ומלואו המסביר את המציאות המורכבת בה אנו חיים, ואת הפער המתקיים בין כסות למהות. 
שינו את חוקי המשחק

לא הכל לשם שמיים- מי מושך בחוטים?

מאז ימי קדם מוסדות תרבות וקרנות צדקה היוו אמצעי ליצירת מוקדי השפעה בקרב חברות יריבות. לאורך השנים  השיטות הישנות לא נעלמו אלא השתכללו והפכו לקשות יותר לגילוי ואיתור. בשנים האחרונות שיטות אלו נחשפו בקול תרועה רמה בעקבות הקמפיין הציבורי שניהלה תנועת "אם תרצו" כנגד הקרן החדשה לישראל. במרכז הקמפיין עמדה הטענה שבאמצעות גופי תרבות מעצמות זרות מקדמות שיח דמוקרטי-ליברלי העולה בקנה אחד עם האינטרסים הכלכליים והפוליטיים שלהן. הקמפיין פתח מחול שדים שנתן הצצה נדירה על סבך האינטרסים העומדים מאחורי ארגוני תרבות, מכוני מחקר וכנסים תמימים. המשיכה בחוטים אינה רק של ממשלות זרות אלא היא באה לידי ביטוי בפעולותיהם של תורמים פרטיים המקדמים אג'נדות תוך הפעלה של סוכני משנה בדמות עמותות ומכונים המשנים את השיח הציבורי מקצה לקצה (פורום קוהלת)

מי מסתתר מאחורי המסכה?

הפער בין הגלוי לנסתר ניצבת במרכז ספרו של ניר ברעם, צל עולם (עם עובד, 2013). לאורכה ולרוחבה של העלילה מראה ניר ברעם כיצד תהליכים חברתיים שכביכול מתחוללים באופן טבעי הם למעשה פרי מעללים ומזימות של משרדי פרסום, פוליטיקאים ועסקנים. כך "מפגשים מקריים" סביב מיצג המזרח התיכון העתידי מובילים לעסקאות נשק בהם מעורבים קציני צה"ל בדימוס בגבול קונגו רואנדה. והצתה של גלריה בלונדון היא למעשה מהלך מתמרן של קמפיינר מבריק החותר לנקמה נגד מעסיקיו הנצלניים. 
משבר הסאפ פריים- 2008

בן טיפוחים הנקלע למשבר האשראי האמריקאי

מחול השדים המתואר בספרו של ניר ברעם מתקיים בשלושה מרחבים שכביכול מנותקים זה מזה. האחד, סיפורו של גבריאל מנצור המסופר בגוף ראשון ומתאר את דרכו של צעיר ישראלי החובר לאיש פיננסים אמריקאי ומקים עבורו קרן לעידוד הדמוקרטיה והשלום בישראל. אט אט מתגלה שהקרן מהווה כר למפגשים בלתי אמצעים בין יזמים לאנשי ממשל ובכך למעשה מסייעת בקידומם של אינטרסים עסקיים בכסות ערכית. מנצור התמים חובר לקבוצה של יזמים המתעשרים במהירות הודות ליכולתם לתווך במגוון רחב של תחומים החל מתחמושת למורדים בקונגו וכלה בייצוא תפוזים לארה"ב. כצפוי תמימותו של מנצור הולכת ונעלמת והוא נשאב לסבך המאורעות עד טשטוש מוחלט של מקומו כאינדיבידואל בתוך הסבך החברתי.  

 

מועדון קרב- אנרכיסטים מנסים לשנות את השיטה

ניר ברעם מפגיש את הקורא עם אנרכיסטים בשקל שמחוללים מהומת אלוהים

המרחב השני מתאר  בגוף שלישי קבוצה של אנרכיסטים בריטים שבערב של שיכרות בפאב המקומי מעלים רעיון
מופרך בדבר שביתה עולמית בה ייקחו חלק מיליארד שובתים. בשונה ממאות רעיונות  שמבליחים מבעד לאדי האלכוהול, דווקא רעיון זה הופך לתוכנית של מרי חברתי. הודות לרשתות החברתיות והייאוש של מיליוני צעירים כמותם הרעיון קורם עור וגידים והופך בהדרגה לשורה של פעולות מחאה גלובליות הגובה את חייהם של אלפי פני אדם. הקבוצה  הסהרורית הופכת בעל כורחה לקטליזטור לשורה של אירועים עולמיים הסוחפת את הסדר החברתי הקיים מבוליביה ועד לתל אביב. גם כאן הגיבורים אינם מצליחים לאמוד את גודל התמורה שהם מחוללים במעשיהם ,ועד מהרה הגולם קם על יוצרו, המייצג גובר על המיוצג. 

אהבה ונאמנות בסבך המיילים הארגונים 

המרחב השלישי בנוי כרומן מכתבים ומאגד עשרות מיילים בין שלושה שותפים בחברת ייעוץ אסטרטגית אמריקאית- MSV,  בעלת זרועות בכל רחבי העולם. החברה שחרתה על דיגלה את  קידומם של ערכים ליברלים ודמוקרטים מאבדת בהדרגה את זהותה ומקדמת למעשה גם משטרים שלמעשה כל קשר בינם לבין שיח הזכויות האמריקאי מיקרי בהחלט.  

מעשי זוועה על ידי השכן שבנעלי הבית 

ככל שהעלילה מתקדמת החוטים נכרכים זה בזה, ונרקמים יחדיו לכדי דפוס בו הגיבורים מובילים תהליכים שאין להם כל
שליטה עליהם. כל אחד מהם פועל כמצופה ממנו בגזרתו הצרה, אולם התלכדותם של כלל המעשים מובילה למצב בו הגולם קם על יוצרו. דפוס זה בא לידי ביטוי גם בספרו הקודם של ניר ברעם, אנשים טובים (עם עובד,2011) הסוקר את התנהלותם של אנשים מהצד הסוביטי והגרמני ערב מבצע ברברוסה.
במהלך הקריאה הרהרתי שוב ושוב בספרה של חנה ארדנט, אייכמן בירושלים-דין וחשבון על הבנליות של הרוע, (הוצאה מחודשת, בבל, 2000) ובתמונה המונומנטאלית של אייכמן נעול בנעלי בית, רכון על שולחן כתיבתו. רחוק מאוד מהדימוי הרצחני שניסה הקטגור להדביק לו לאורך המשפט. כך גם גיבוריו של ניר ברעם, אנשים היוצאים לעמל יומם אך למעשה מובילים תהליכים הרסניים.
רוצח בנעלי בית 

ניר ברעם- סופר המצליח ללכוד את רוח התקופה

"צל עולם" מאת ניר ברעם הוא רומן ראוי לציון הן בתוכנו והן בצורתו, ואין ספק שהוא ממקם מחברו כסופר המבטיח ביותר בספרות הישראלית הצעירה.  על אף שהספר לא קל לקריאה הוא מביא עמו חוויה
ספרותית בלתי נשכחת השווה את המאמץ המושקע בו.


רישום לניוזלטר

הירשמו לקבלת המלצות וביקורות על פודקאסטים, סדרות וספרים.
לא יותר ממייל בחודש

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

מילות פתיחה

לרגל יום הולדתי העשרים ושמונה החלטתי להתחיל לכתוב יומן קריאה, שבו אתעד את הספרים אותם אני קורא. עבורי ספר איננו רק אוגדן של מילים המתרקמות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *