קרלו שטרנגר אני פרויקט מיתוג אינדבידואליות ומשמעות בעידן הגלובלי

מאת:

אברהם אייזן – בעל תואר מוסמך במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית.  בוגר בית הספר תפנית בייעוץ ארגוני. בעל 15 שנות ניסיון בניהול והובלת פרויקטים חוצי מגזרים

אברהם-אייזן.png
קרלו שטרנגר

שתפו את הפוסט:

קרלו שטרנגר-אני פרוייקט מיתוג-כריכה קדמית

מה לך ולפילוסופיה?

במבט לאחור קצת קשה לי להסביר מדוע בחרתי לפנות לאחר שירותי הצבאי ללימודי פילוסופיה באוניברסיטה. האמת, עד לאוניברסיטה כמעט ולא קראתי ספרות פילוסופית וידיעותי בדבר המקצוע בו אני הולך להשקיע שלוש שנים מחיי היו בגדר כותרות. התקופה של תחילת הלימודים זכורה לי בעיקר כתקופה של הלם תרבותי, שמות מונחים ואינספור מושגים ושאלות שכלל לא עלו על דעתי סחררו את ראשי. חלק ניכר מהשיעורים ניתחו עלי כממטרים עזים המציפים את הקרקע ואינם נקלטים בה. למען האמת רק לקראת סוף לימודי התחלתי לחוש שעולם הדעת הפילוסופי אליו נחשפתי אכן מעצב את תפיסת עולמי. כיום שלוש שנים לאחר סיום התואר כאשר אני מביט לאחור אני נדהם לראות עד כמה תפיסת עולמי עוצבה והושפעה על ידי ההרצאות והספרים שקראתי במחלקה לפילוסופיה. לצערי במציאות חיי אין לי את הפנאי הנפשי לשוב ולהתעמק בדיונים פילוסופים המצריכים התנתקות מהכאן והעכשיו ופניה אל עבר מציאות קצת יותר אבסטרקטית.

קרלו שטרנגר נע בין המיקרו למאקרו בבהירות מרשימה

ספרו של הפסיכולוג והפילוסוף קרלו שטרנגר,"אני, פרויקט מיתוג",הצליח לחבר בין חיי היום יומיים לבין מצע תיאורתי עשיר שבדרך כלל נחשף לעיניה של קהילת חוקרים מצומצמת הנהנת לתבל את שיחותיה במושגים ההופכים את השיחה למבצר בלתי נגיש. הדיונים הבהירים שעורך שטרנגר בלב ליבה של התרבות המערבית, הופכים את ספרו למדריך תרבותי למציאות התרבותית-חברתית בה אנו חיים. זאת תוך תנועה מתמדת בין תהליכי המאקרו (גלובליזציה, נפילת הגוש המזרחי, מהפכה טכנולוגית) המעצבים את החברה לבין תהליכי המיקרו הבוחנים את מציאות חייו של האדם הבודד.

המרדף אחר הישגים בלתי מושגים- הקללה של שבירת קבוצת השווים

במסגרת זו בוחן שטרנגר תופעות תרבותיות העומדות בסיס קיומו של המעמד הבינוני בעולם המערבי. לדוגמא, שבירתה של קבוצת ההתייחסות הגיאוגרפית והצבתו של האני אל מול קבוצות התייחסות בין לאומיות. לדידו, שבירה זו מעלה שורה של שאלות כגון :

"איך הוא עשה זאת בעוד שאני נשארתי מאחור?"
 "כל כך צעיר ואחרי אקזיט, אני כנראה לוזר"
שאלות אלו מחזקות בקרב האדם המערבי תחושה מתמדת של כישלון. מלבד הרצון המתמיד לפרוץ משגרת היום היום ולעשות זאת בגדול, קרלו שטרנגר מצביע על ממד נוסף המעצב את התרבות בה אנו חיים. ניסיון אין סופי לכמת את מכלול ההיבטים בחיינו. החל מיחסים וכלה בתלושי משכורת. עבור קרלו שטרנגר  הרדיפה אחר מדדים כמותיים יוצרת השטחה של השיח הציבורי והתרבותי, המבכר פופולריות על פני פני עומק ואיכות. דבר הבא לידי ביטוי באומנות, בפוליטיקה ובחיינו היום יומים. שני התהליכים המתוארים, מובילים את האדם המערבי לתחושת דכדוך וחוסר מסוגלות. על מנת לברוח מתחושה זו מתקיים ניסיון נואש ליצירתה של מציאות חיים חלופית שתפיח תקווה בתחושת הכישלון. מתוך כך ישנה נהירה אל עבר תורות ניו-איג'יות המציעות פתרונות קסם להשגת האושר. אולם הפער הקיים בינם לבין הקודים התרבותיים המנחים את העולם המערבי, איננה מאפשרת התמודדות עם המציאות אלא בריחה המהווה חלופה עבור מיעוט. אל מול הבריחה המאפיינת את תרבות הניו-איג' שטרנגר מציע התמודדות המשלבת עומק תיאורתי והתבוננות רגישה לנפש אדם.

קרלו שטרנגר מכניס את הקליניקה לסלון

לאורך הספר משלב המחבר בין מגוון רחב של תיאוריות לבין תובנות הלקוחות מניסיונו כמטפל פסיכואנליטיקאי. השילוב בין השתיים הופכת את הספר למפת התמצאות בסבך החיים בו נתון האדם המערבי. באמצעותה מתאפשר לקורא לצאת למסע אישי אל עבר היסודות האינטלקטואלים של התרבות המערבית, ההופכים מנכסי תרבות המונחים בקרן זווית למדריכים המסייעים לאדם להתמודד עם הדילמות הקיומיות אל מולם הוא ניצב.

ייתכן שיהיו קוראים שיראו בכתיבתו של שטרנגר השטחה של השיח הפילוסופי, אולם עבורי כתיבתו  היוותה פתח למגוון רחב של תיאוריות ותובנות שבלעדיה כנראה היו ממשיכות להיות סמויות מן העין. הערות השוליים הרבות הפזורות לאורך הספר, מראות שהכותב איננו שרלטן אלא חוקר מעמיק המזמין את הקורא למסע מרתק בנבכי התרבות המערבית.
כבר זמן רב לא קראתי ספר שהעלה בפני שאלות קיומית בזו אחר זו וגירה את סקרנותי האינטלקטואלית במידה כה רבה. בסיום הקריאה חשתי שעלי לרוץ לספריה ולהמשיך   ולהתעדכן. מומלץ בחום!

ביקורת על ספרו של קרלו שטרנגר-העצמי כפרוייקט עיצוב

המלצות על פודקאסטים שעוסקים

רישום לניוזלטר

הירשמו לקבלת המלצות וביקורות על פודקאסטים, סדרות וספרים.
לא יותר ממייל בחודש

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

מילות פתיחה

לרגל יום הולדתי העשרים ושמונה החלטתי להתחיל לכתוב יומן קריאה, שבו אתעד את הספרים אותם אני קורא. עבורי ספר איננו רק אוגדן של מילים המתרקמות

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *