יו נסבו, אדום החזה, בבל, 2010

מאת:

אברהם אייזן – בעל תואר מוסמך במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית.  בוגר בית הספר תפנית בייעוץ ארגוני. בעל 15 שנות ניסיון בניהול והובלת פרויקטים חוצי מגזרים

אברהם-אייזן.png
23671634_6796195

שתפו את הפוסט:

עבור בוגרי מערכת החינוך הישראלית, מלחמת העולם השנייה מהווה תפאורה להשמדתם השיטתית של יהודי אירופה. הקרבות הגדולים שנערכו במזרח (מבצע ברברוסה, המצור על סטלינגרד והנסיגה הגדולה), ההתקדמות של בעלות הברית בנורמנדי ובבסטון מוזכרים אך בפסקאות ספורות. המיקוד בסבל היהודי יצר נתק בין ההיסטוריה היהודית לבין ההתרחשות ההיסטורית הכלל אירופאית, עד כדי כך שניתן לחשוב שהשואה התקיימה בפלנטה אחרת. שורה של חיבורים (אהבתי בעיקר את חיבוריו של ההיסטוריון הצבאי ,עומר ברטוב, המתאר את עלילות הוורמכט בחזית המזרחית), הפקות טלוויזיוניות (אחים לנשק), וסרטים הוליוודים (להציל את טוראי ריאן) פתחו בפני הציבור הישראלי נקודות מבט חדשות ונרחבות על המאורעות ששינו את פני העולם מספטמבר 1939 ועד למאי 1945. כניסתם של חיבורים בלשיים לזירה מהווה חידוש מרענן ומרתק המאפשר גם לאלו שאינם נמנים עם חובבי ההיסטוריה להתוודע לאחת התקופות המרתקות בהיסטוריה האנושית.
ספר המתח "אדום החזה" (בבל, 2010) שחובר על ידי הסופר הנורבגי, יו נסבו, פותח צוהר לפן נוסף בהיסטוריה של מלחמת העולם השניה – שיתוף הפעולה ההדוק בין נורווגיה לבין גרמניה הנאצית. במרכזו של הספר עומד חוקר משטרה מתבודד בעל נטיות אלכוהליסטיות המורחק למחלקה מנומנמת של המשטרה. חקירה חסרת חשיבות אחר מבריח נשק מיסתורי, מובילה אותו לחקירה מסועפת המתמודדת עם עברה הנאצי של המדינה הצפונית. בצורה מרתקת מצליח נסבו לדלג בין חקירת המשטרה המתרחשת בראשית שנות האלפיים לבין סצנות הלקוחות מהשוחות שבחזית המזרחית או מבתי החולים שבאוסטריה המופגזת. המעבר בין התקופות נותן לסיפור הבלשי ממד עומק ההופך אותו לרומן מהמעלה הראשונה.
בין שלל האירועים המתגלים לקורא לאורכה של העלילה, מצליח נסבו להעלות שאלות עקרוניות בדבר התנהלותו של העם הנורבגי ככלל, ובית המלוכה בפרט, בשנות המלחמה. הביקורת הנוקבת המוטחת על ידו כנגד הטיוח הממוסד בדבר מידת שיתוף הפעולה שהעניקו הנורבגים, מציבות את הספר בשורה אחת עם חיבורים נוספים כדוגמת ספר המתח של הסופר השוודי סטינג לרסון, נערה עם קעקוע דרקון. ספרים אלו שהתחברו על ידי סופרים צעירים מהווים ביטוי נוסף להתמודדותם של בני הדור השלישי עם היבטים מושתקים בהיסטוריה הפוליטית והחברתית של מדינותיהם. בשני הספרים הקורא מתוודע לסוגיות היסטוריות באמצעות סיפור בלשי מרתק אשר נע באופן מאוזן בין תחקיר היסטורי מעמיק לבין רומן בלשי קצבי וסוחף.
לסיכום, "אדום החזה", הינו ספר איכותי המפגיש את הקורא הישראלי עם סוגיות היסטוריות עלומות, באמצעות סיפור בלשי העונה לכל כלליו של הז'אנר (בלש בעל חזות אאוט-סיידרית, שלל מקרי רצח, סיפור אהבה בלתי אפשרי וטויסטים בלתי צפויים בעלילה). כל שנותר הוא לקוות שהוצאת בבל תמשיך לתרגם את שאר הספרים בסדרת ספרי הבלשים של יו נסבו. מומלץ!
יו נסבו, אדום החזה, בבל, 2010, תירגמה מנורבגית- דנה כספי. 575 עמ'.

רישום לניוזלטר

הירשמו לקבלת המלצות וביקורות על פודקאסטים, סדרות וספרים.
לא יותר ממייל בחודש

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

מילות פתיחה

לרגל יום הולדתי העשרים ושמונה החלטתי להתחיל לכתוב יומן קריאה, שבו אתעד את הספרים אותם אני קורא. עבורי ספר איננו רק אוגדן של מילים המתרקמות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *