אורי אדלמן, בסימן ונוס, כתר, 2000

מאת:

אברהם אייזן – בעל תואר מוסמך במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית.  בוגר בית הספר תפנית בייעוץ ארגוני. בעל 15 שנות ניסיון בניהול והובלת פרויקטים חוצי מגזרים

אברהם-אייזן.png
23671634_6796195

שתפו את הפוסט:

המבצעים המרובים בחנויות הספרים הובילו להתפשטותה של תופעת "אוגרי הספרים". האוגרים הם אנשים הקונים עוד ועוד ספרים שככל הנראה לא יפתחו לעולם. דפי ספריהם ממשיכים להיות דבוקים זה לזה חודשים ושנים מיום קנייתם, מחכים לגואל המתעכב לו אי שם. יום חסדם הוא בדרך כלל בפסח עת הם מוצאים אחר כבוד מהמדפים המאובקים וזוכים ללטיפה מתנצלת ולניעור שאמור להחזיר להם את זיק נעוריהם. סילדתי מתופעה זו מובילה אותי לדון את הספרים שבספריתי לכף חובה: או שאני קורא בהם או שאני מוציאם אחר כבוד לחנות יד שניה או חלילה לגריסה. רומן המתח  מאת  אורי אדלמן ז"ל, "בסימן ונוס" (כתר, 2000), מונח מזה שנים בספרייתי ועד כה נתתי לו להתייבש על המדף. אולם משום שלאחרונה אני מרשה לעצמי לקרוא ללא יסורי מצפון מותחנים קלילים שאינם דנים בהכרח בטבעו של המין האנושי, הרשתי לעצמי להתחיל ולקרוא בספרו.

מותחן בלב הכרך התל אביבי

במרכז  רומן המתח  ניצבות שלוש דמויות מרכזיות: יואב, סטודנט למשפטים התר אחר ריגושים בעיר הגדולה. נוגה, צעירה שהתחתנה עם מיליונר על מנת להנעים את ימיה ולהימלט מהשיגרה הקיבוצית. ליאורה, שותפתו לדירה של יואב סטודנטית לפסיכולוגיה המנסה להתאושש מקשר רומנטי כושל. מפגש מיקרי בבית קפה מטיל את השלושה לסבך של התרחשויות הכולל תככים, מזימות, רצח וכמובן סקס וכסף. בקיצור, כל המרכיבים ההכרחיים לרומן-מותחן. מיעוט הדמויות הראשיות ודמויות המשנה, השפה היום יומית וההימנעות ממבנים סבוכים והתפתחויות דרמטיות אפשר לי  לעקוב אחר העלילה ללא כל מאמץ. מה שהפך את, בסימן ונוס, לספר בריכה אולטימטיבי. קל לקריאה, סוחף ואינו מצריך תרשימי זרימה על מנת להבין כיצד הדמויות קשורות זו לזו. 

מותחן שמאפשר לקורא להישאר באזור הנוחות

אורי אדלמן עיצב את הדמויות בצורה שבלונית וקלישאתית. איש עסקים השומר על חזות קשוחה וחסרת רחמים, אשתו המשועממת התרה אחר ריגושים וסטודנט שגרתי המתגלה בהדרגה כרב תושייה ופעלים. האופן הצפוי בו מעוצבות הדמויות זולג במידה רבה אף למבנה העלילה הנעדרת מפנים מפתיעים. קורא שאיננו אינטליגנטי במיוחד יוכל לשער כבר במחציתו של הספר מה יהיה סופו. כל חובב מותחנים יודע, שידיעת סופו של המותחן משולה לקביעת מוות, ולכן פיענוח העלילה במחצית הספר הקנתה לי תחושה של רופא המאפשר לחולה להמשיך ולחיות וזאת על אף שהוא חוזה בכשל מערכות שאינו משאיר לו סיכוי של ממש (כנראה שראיתי לאחרונה יותר מדי פרקים של האוס).

כתיבה קולחת שהופכת את הספר לספר בריכה מומלץ במיוחד

למרות כל זאת  רומן המתח, ב"בסימן ונוס" מאת אורי אדלמן  כתוב בצורה קולחת ומעניינת שמחפה על עלילה שאינה מגיע לגבהים מיוחד. כך בשונה מספרים אחרים שהיו נשמטים מידי כבר בשלבי הקריאה המוקדמים, המשכתי לקרוא בספר עד תומו. לסיכום,  אורי אדלמן המיומן שלצערי נלקח לישיבה של מעלה בגיל צעיר השאיר אחריו מותחן קולח המתאים למלא את חלל הזמן במצבים שבהם רוצים ספר שהוא תחליף לסדרת משטרה טובה. כך בלי יומרות ובלי עלילה מתוחכמת מדי ניתן להעביר כמה שעות גנובות של מתח ועניין.  

אורי אדלמן, בסימן ונוס, כתר, 2000

רישום לניוזלטר

הירשמו לקבלת המלצות וביקורות על פודקאסטים, סדרות וספרים.
לא יותר ממייל בחודש

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

מילות פתיחה

לרגל יום הולדתי העשרים ושמונה החלטתי להתחיל לכתוב יומן קריאה, שבו אתעד את הספרים אותם אני קורא. עבורי ספר איננו רק אוגדן של מילים המתרקמות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *