אוזרק סדרה לבינג' לילי

מאת:

אברהם אייזן – בעל תואר מוסמך במדיניות ציבורית מהאוניברסיטה העברית.  בוגר בית הספר תפנית בייעוץ ארגוני. בעל 15 שנות ניסיון בניהול והובלת פרויקטים חוצי מגזרים

אברהם-אייזן.png
-D7-90-D7-95-D7-96-D7-A8-20-D7-9E-D7-A9-D7-A4-D7-97-D7-94.jpg

שתפו את הפוסט:

השאלה שכולנו מנסים להתחמק ממנה

אוזרק מבית נטפליקס מתמודדת עם השאלה, עד כמה רחוק הייתם מוכנים ללכת כדי לשמור על משפחתכם? . במרכזה של הסדרה ניצבת משפחת בירד לכאורה משפחה נורמטיבית מפרבריה של שיקגו.  האם, וונדי בירד (לורה ליני)  לוביסטית שעזבה את הקריירה כדי לטפל בילדים, האב מרטין (ג'ייסון בייטמן) בעל חברת השקעות פרטית. זוג מקסים בראשית שנות החמישים עם שני ילדים מתבגרים. חולמים על חופשות בקריביים, משלמים משכנתא עבור הבית ונוסעים ברכבים משפחתיים שיש לכל דיירי הרחוב.

אולם כבר מהפרק הראשון ברור לצופים שהחזות החיצונית רחוקה שנות אור מהמתרחש מתחת לפני השטח. אב המשפחה, מרטי הוא למעשה מלבין כספים של קרטל סמים מקסיקני מזרה אימה. האם החביבה לא מסתפקת במרטי המפוהק ומנהלת רומן לוהט עם גבר אחר. הילדים עוד נגיע אליהם בהמשך.

אוזרק כרזה סדרה לנטפליקס לצפיה ישירה
אוזרק- משפחה אמריקאית המפלסת את דרכה במעלה הנהר

משפחה נורמטיבית?

האירועים חולפים במהירות והמשפחה הנורמטיבית עולה על שרטון שמאיים להטביע אותה. השותף החביב של מרטין שחולק אתו חברות עוד מימי הקולג', ברוס, מתגלה כדברן רברבן ונהנתן (תכונות בעייתיות לאיש סוד של קרטל סמים). הפה הגדול והחמדנות מובילים אותו לעולם שכולו טוב. מותו האכזרי של ברוס מכניס את מרטי החביב למערבולת המחייבת אותו לחסל את עסקיו בשיקגו ולנדוד עם משפחתו לאגם האוזרק שבמיזורי. שם בלב אזור הקיט המרהיב, עם אוכלוסייה מנומנמת החייה את חייה בין דיג לציד הוא אמור להקים מחדש את אימפריית ההלבנות אותה הוא מנהל עבור הקרטל.

אגם אוזרק
אגם אוזרק אשליה אסקפיסטית

האגם החביב מתגלהכמרחב מורכב ובעייתי לא פחות מרחובותיה האלימים של שיקגו. משפחות פשע מקומיות, אינטריגות ולא מעט אלימות הופכים את החיים באזור הפסטורלי לחוויה המצריכה את משפחת בירד להתאחד, להכיר זה את זה ובעיקר להמציא את עצמה פעם אחר פעם מחדש.

בכל פעם שהיה נדמה לי שמגיע הפתרון המיוחל באופק שאימת המוות מוסרת מעל ראשי ההורים והילדים, עולה דרישה חדשה מהקרטל, מהשותפים המקומיים ומאוד חמדנים. הללו מגביהים את ערמת הגופות ומצריכים את הזוג בירד לחשב מסלול מחדש ולצאת מהתסבוכת על מנת לתת להם ולילדיהם עוד כמה סיכוי לחיות. ככל שהעלילה מסתבכת המדרון החלקלק נהייה תלול יותר ומרטי החביב כבר לא יכול להיות רק רואה חשבון שמתמקד במספרים, אלא עליו לקחת יוזמה, להיות פעיל ולנווט ולתמרן את שותפיו לפשע.

הפרקים בסדרת הפשע אוזרק נפרסים  על פני שעה העוברת במהירות שיא. הדמויות, המוזיקה והנופים הפסטורליים הופכים את חווית הצפייה לחוויית מתח מהמעלה הראשונה. אוזרק שופעת במעברים עלילתיים ואינטרסים סמויים העולים פעם אחר פעם מעל לפני השטח הופכים את הסדרה לסדרת פשע המתאימה לבינג' ממוקד.

פראגו
פראגו- מותחת את גבולות הנורמה

בקלות אפשר לשים אותה בשורה אחת עם סדרות דומות החושפות את מערכות היחסים והדרמות המתקיימות הרבה מתחת לפני השטח. כמו סדרת הפשע, פראגו  המתרחשת במינוסוטה המושלגת (שהלכה והידרדרה, אך העונה הראשונה היא אות ומופת) ועד לסדרה האלמותית, הסופרנוס, בהן לצד כל עלילת הפשיעה היחסים בתוך המשפחה והיכולת לעבור מנורמטיביות לפשע הן במוקד העניין האמיתי.

אוזרק מביאה תמהיל מנצח בין יחסים לפשע

כוחן של סדרות קאלט הוא שהן אינן נופלות לקטגוריה חד ממדית של אקשן\פשע\דרמה אלא שהן מצליחות לשלב. לשמור על האינטנסיביות העלילתית של סדרת פשע משובחת אך יחד עם זאת לתת מבט מעמיק ומחודש על יחסים, על משפחה ועל הקשרים הבינ-דוריים. הסבך אליו נקלעת משפחת בירד הוא למעשה רק תפאורה לדרמה האמיתית המתנהלת בין כותלי הבית. בין וונדי למרטי סביב שאלת הנאמנות ובין בני הזוג וילדיהם סביב שאלות של אחריות הורית, מעורבות והתבגרות. מדהים לראות איך לאחר שחזה ברצח בדם קר של עמית לעבודה הבעיה שמטרידה את מרטין היא שעת החזרה הביתה של ביתו, ומערכת היחסים שלה עם כלומניק מקומי.

זהירות בינג' לפניך

אוזרק סדרה לבינג' לתוך הלילה

לסיכום, אוזרק סדרת פשע ממכרת המצליחה לעמוד בסטנדרט גבוה של  עלילה, משחק וצילום. היא מצטרפת לסדרות נוספות המשודרות בנטפליקס ומאפשרות בינג' של סדרות פשע מנצחות, מעניינות ושוברות שיגרה. צפיה באוזרק  עלולה להוביל אתכם לבינג' לא מתוכנן של פרקים, כך שאם החלטתם להתחיל כדאי שתפנו מסגרות זמן ביומן. אהבתי מאוד את העונה הראשונה ואני מאמין שגם העונות הנוספות יצליחו לעמוד בסטנדרט הגבוה שהציבה העונה הראשונה של אוזרק.

ברמה המוסרית לכל אורכם של הפרקים נשארתי מהורהר חוכך בדעתי האם מרטי בירד הלך צעד אחד רחוק מדי. או שמא גם אני עבור משפחתי, שלום ילדי ושלומי שלי אהיה מוכן לצעוד את הצעדים המובילים למחול לא צפוי עם השטן בכבודו ובעצמו. כמו שלימדו אותנו רבותינו כאשר יד המשחית משתחררת לא ניתן לעצור אותה והיא קוטלת צדיקים ורשעים המצטרפים זה אל זה בגיא ההריגה, ההולך ומתמלא.

אוזרק, נטפליקס, 4 עונות (2017-2021) 

 

ביקורות נוספות על אוזרק

חן חדד, אוזרק לא נועזת אך מלאת יעילות, הארץ 2018

רישום לניוזלטר

הירשמו לקבלת המלצות וביקורות על פודקאסטים, סדרות וספרים.
לא יותר ממייל בחודש

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר

פוסטים נוספים שיעניינו אותך:

מילות פתיחה

לרגל יום הולדתי העשרים ושמונה החלטתי להתחיל לכתוב יומן קריאה, שבו אתעד את הספרים אותם אני קורא. עבורי ספר איננו רק אוגדן של מילים המתרקמות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *